Skip to main content
Log in

Was sind die Kernsymptome des Fibromyalgiesyndroms?

Umfrageergebnisse der Deutschen Fibromyalgievereinigung

What are the key symptoms of fibromyalgia?

Results of a survey of the German Fibromyalgia Association

  • Originalien
  • Published:
Der Schmerz Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Einleitung

Aus rheumatologischer Sicht wird eine symptombasierte Neudefinition des Fibromyalgiesyndroms (FMS) ohne Tenderpoints diskutiert.

Methodik

Die deutsche Fibromyalgievereinigung (DFV) entwickelte einen „Fragebogen zu möglichen Begleitsymptomen bei Fibromyalgie“ auf der Grundlage einer von DFV-Mitgliedern erstellten Symptomliste. Der Fragebogen wurde an alle 3996 Mitglieder der DFV mit der Bitte um Beantwortung verschickt.

Ergebnisse

699 von 753 Fragebögen (96% Frauen, Altersgipfel 50–60 Jahre) wurden ausgewertet. Die Rangfolge der häufigsten Symptome (>97% der Antwortenden) war: Muskelschmerzen wechselnder Lokalisation; Rückenschmerzen; Müdigkeit; Gelenkschmerzen wechselnder Lokalisation; Gefühl, schlecht geschlafen zu haben; Morgensteifigkeit; Zerschlagenheit am Morgen; Konzentrationsschwäche; Antriebsschwäche; geringe Leistungsfähigkeit und Vergesslichkeit.

Schlussfolgerung

Die Kernsymptome des FMS sind chronische Schmerzen in mehreren Körperregionen, nicht erholsamer Schlaf und subjektives Beeinträchtigungserleben. Die Angabe weiterer allgemeiner und extramuskuloskelettaler Symptome durch alle Patienten zeigt, dass das FMS mehr als eine „Schmerzkrankheit“ ist.

Abstract

Introduction

A new definition of fibromyalgia syndrome (FMS) based on symptoms and without tender points is discussed from a rheumatological viewpoint.

Methods

The German Fibromyalgia Association (DFV) developed a questionnaire on potential symptoms in FM based on a list of symptoms established by members of the DFV. The questionnaire was sent to all 3,996 members of the DFV.

Results

Of the 753 questionnaires 699 were returned (95% women, most frequent age between 50–60 years) and evaluated. The rank order of the most frequent symptoms (≥97% of the respondents) was muscle pain with varying locations, low back pain, fatigue, morning stiffness, non-restorative sleep, concentration problems, lack of energy, low productivity and forgetfulness.

Conclusion

The key symptoms of FM are chronic widespread pain, non-restorative sleep and subjective disabilities. The frequency of general and extra-musculoskeletal symptoms underlines that FMS is more than just a “pain disorder”.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Literatur

  1. Basler HD, Hesselbarth S, Kaluza G et al. (2003) Komorbidität, Multimedikation und Befinden bei älteren Patienten mit chronischen Schmerzen. Schmerz 17: 252–260

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Bellert BM, Ellert U, Radoschweski M (2000) Epidemiologie des Schmerzes – Ergebnisse des Bundesgesundheitssurveys 1998. Bundesgesundheitsblatt-Gesundheitsforschung-Gesundheitsschutz 43: 424–432

    Google Scholar 

  3. Bennett RM, Jones J, Turk DC et al. (2007) An internet survey of 2569 people with fibromyalgia. BMC Musculoskelet Dis 8: 27

    Article  Google Scholar 

  4. Brähler E, Hinz A, Scheer J (2006) Gießener Beschwerdebogen GBB-24. Handbuch, 3. Aufl. Huber, Bern

  5. Buchner M, Neubauer E, Barie A, Schiltenwolf M (2007) Komorbidität bei chronischen Rückenschmerzen. Schmerz 21: 218–225

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Buskila D, Neumann L, Alhoasle A et al. (2000) Fibromyalgia syndrome in men. Semin Arthritis Rheum 30: 47–51

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Dilling H, Mombour W, Schmidt MH (1991) Internationale Klassifikation psychischer Störungen. ICD-10, Kap. V (F). Klinisch-diagnostische Leitlinien. Huber, Bern

  8. Dobkin PL, de Civita M, Abrahamowicz M et al. (2006) Predictors of health status in women with fibromyalgia: a prospective study. Int J Behav Med 13: 101–108

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Häuser W, Bernardy K, Arnold B (2006) Das Fibromyalgiesyndrom – eine somatoforme Schmerzstörung? Schmerz 20: 128–139

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Häuser W, Wilhelm R, Klein W, Zimmer C (2006) Subjektive Krankheitsattributionen und Inanspruchnahme medizinischer Leistungen von Patienten mit Fibromyalgiesyndrom. Schmerz 20: 119–127

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Henningsen P, Zimmermann T, Sattel H (2003) Medically unexplained physical symptoms, anxiety and depression: a metaanalytic review. Psychosom Med 65: 528–533

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Henningsen P, Zipfel S, Herzog W (2007) Management of functional somatic syndromes. Lancet 369: 946–955

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Hiller W, Rief W, Brahler E (2006) Somatization in the population: from mild bodily misperceptions to disabling symptoms. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 41: 704–712

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Katz RS, Wolfe F, Michaud K (2006) Fibromyalgia diagnosis: a comparison of clinical, survey, and American College of Rheumatology criteria. Arthritis Rheum 54: 169–176

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Kohlmann T (2003) Muskuloskelettale Schmerzen in der Bevölkerung. Schmerz 17: 405–411

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Mease PJ, Clauw DJ, Arnold LM et al. (2005) Fibromyalgia syndrome. J Rheumatol 32: 2270–2277

    PubMed  Google Scholar 

  17. Müller W, Lautenschläger I (1990) Die generalisierte Tendomyopathie (GTM) – Teil 1: Klinik, Verlauf und Differentialdiagnose. Z Rheumatol 49: 11–21

    PubMed  Google Scholar 

  18. Noller V, Sprott H (2003) Prospective epidemiological observations on the course of the disease in fibromyalgia patients. J Negat Results Biomed 23: 2–4

    Google Scholar 

  19. Reichert J, Gebershagen HU, Lindena G (2005) Charakterisierung des Einflusses der medizinischen und seelischen Komorbiditäten auf Schmerzvariablen und das therapeutische Outcome. Schmerz [suppl 1]: S63

  20. Samborski W, Stratz T, Kretzmann WM et al. (1991) Vergleichende Untersuchung über das Vorkommen vegetativer und funktioneller Beschwerden bei Lumbalgie und generalisierten Tendomyopathien. Z Rheumatol 50: 378–381

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Turk DC, Flor H (1989) Primary fibromyalgia is greater than tender points: toward a multiaxial taxonomy. J Rheumatol 19 [suppl]: 80–86

    Google Scholar 

  22. Weir PT, Harlan GA, Nkoy FL et al. (2006) The incidence of fibromyalgia and its associated comorbidities: a population-based retrospective cohort study based on International Classification of Diseases. 9th revision codes. J Clin Rheumatol 12: 124–128

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. White KP, Harth M (2001) Classification, epidemiology, and natural history of fibromyalgia. Curr Pain Headache Rep 5: 320–329

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  24. Wolfe F (1997) The relation between tender points and fibromyalgia symptom variables: evidence that fibromyalgia is not a discrete disorder in the clinic. Ann Rheum Dis 56: 268–271

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  25. Wolfe F (2003) Stop using the American College of Rheumatology criteria in the clinic. J Rheumatol 30: 1671–1672

    PubMed  Google Scholar 

  26. Wolfe F, Srnythe HA, Yunus MB et al. (1990) The American College of Rheumatology 1990 criteria for the classification of fibromyalgia: report of the multicenter criteria committee. Arthritis Rheum 33: 160–172

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  27. Wolfe F, Ross K, Anderson J et al. (1995) Aspects of fibromyalgia in the general population. Sex, pain threshold and fibromyalgia symptoms. J Rheumatol 22: 151–156

    PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to W. Häuser.

Additional information

Die Arbeit enthält Ergebnisse der medizinischen Dissertation von Frau Claudia Zimmer.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Häuser, W., Zimmer, C., Felde, E. et al. Was sind die Kernsymptome des Fibromyalgiesyndroms?. Schmerz 22, 176–183 (2008). https://doi.org/10.1007/s00482-007-0602-z

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00482-007-0602-z

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation